Salta al contingut principal

10 de febrer, Dia Mundial de les Llegums

El Dia Mundial de les Llegums és una oportunitat per a la sensibilització dels beneficis que aporten les llegums, ja que són una font excel·lent de proteïna i sense gluten. A més, cal remarcar la seva important contribució als sistemes alimentaris sostenibles del seu conreu, contribuint així a la realització dels ODS (Objectius del Desenvolupament Sostenible) i a un món sense fam.

L'ONU va designar el 10 de febrer com el Dia Mundial de les llegums per a reivindicar la importància d'aquests superaliments en la dieta i per aletar de la necessitat de duplicar-ne el consum. 

Les llegums és un grup d'aliment molt valuós des del punt de vista nutricional, gastronòmic i d'accessibilitat econòmica. Entre les llegums trobarem cigrons, llenties, mongetes seques o els fesols, pèsols, faves o soja, i es poden adquirir amb formats múltiples: secs, frescos, cuits, en conserva, congelats i en forma de derivats (farines, begudes, fermentats, etc.).

A Catalunya es cultiva algun tipus de llegums. Els consum de llegums locals i de proximitat és possible gràcies a la producció de diverses varietats com: el fesol de Santa Pau, la mongeta de Castellfollit del Boix, el cigronet de l'Alta Anoia, el pèsol negre del Berguedà, la garrofa del Montsià, etc. 

A la Biblioteca hi trobareu diversos documents relacionats amb les llegums, a continuació us en recomanem alguns:

Receptaris de cuina




Conreu de llegums


Consulteu els llibres de llegums a la Biblioteca
i descobriu els nostres fons especials de Cuina i de l'Hort a la Biblioteca.


Per a més informació consulteu:
  • Canal Salut del Gencat, on hi trobareu informació molt útil, consells i receptes.
  • FAO, amb la celebració d'aquest dia.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Les millors frases de Mercè Rodoreda

"Una fugida de la realitat és, sempre, un encarament de l'escriptor amb la seva realitat més profunda."               Mercè Rodoreda

Onze de setembre: Diada Nacional de Catalunya 2023

  Vine a l'acte commemoratiu de I'Onze de Setembre a Sant Vicenç dels Horts. Comptarem amb l'Orfeó Vicentí i Som Cor del Centre Catòlic, la Coral El Llessamí de la Societat Cultural La Vicentina, i de forma presencial amb la Colla de Diables Àngels Diabòlics, la Colla de Geganters i Grallers i la Colla Castellera Carallots de Sant Vicenç dels Horts. També participarà l'atleta vicentina Raquel Parrado Romero, qui lliurarà la senyera a l'alcalde. Tot seguit es farà una ballada de sardanes. 🗓️ Dilluns 11 de setembre 🕛 12 h 📍 Plaça de la Vila ℹ️ www.svh.cat

"Pep Guardiola. De Santpedor a la banqueta del Barça"

Les parets i les portalades de la placeta de Santpedor on va néixer Pep Guardiola conserven els tocs insistents d'aquell xicot escardalenc, inquiet i encantador que cada any demanava una pilota als Reis Mags. El futbol, des dels tres anys, és el joc exclusiu de dissabtes i estius, viscuts en la llibertat dels carrers, però a l'escola en Pep és aplicat i bon minyó. S'envolta sempre de gent més gran i ho xucla tot com una esponja. Quan deixa el poble per ingressar a la Masia del Barça , s'enyora una mica però aviat empeny el món amb peus i cames. Amb dinou anys salta a la gespa del Camp Nou i comença una carrera de futbolista que acaba a l'altra banda de l'Atlàntic. Tossut i llest, hàbil i autodidacte, obsessiu i perfeccionista, es fica al cap que serà entrenador. Coneix i admira Martí i Pol i Lluís Llach , però l'amistat amb David Trueba és còmplice i absoluta. No se sent símbol de res, ni l'eixorden els aplaudiments, perquè ensuma que els elogis d...